onsdag 14. april 2010

Kopptuemania!

.

Jeg har, som en del andre bloggere, strikket noen kopptuer i det siste. Målet for meg, er å finne det optimale garnet som gir de aller beste kjøkkenklutene. 

Jeg har vært innom Mandarin petit der jeg strikker med dobblet garn. Jeg er uhemmet begeistret for fargekartet, men synes det er bittelitt dyrt i lengden. Pinne 4 eller 4,5 på dobbel tråd blir finest etter min smak.

Jeg har prøvd Mandarin naturell. Fargekartet er begrenset, og jeg synes det blir litt for tynt å strikke med enkel tråd og nesten litt tykt med dobbel tråd. Men garnet er ganske rimelig. Best resultat synes jeg det blir når jeg strikker med dobbel tråd på pinne 5.

Drops Paris har et nydelig fargekart! Men garnet er ganske tykt og et nøste blir ikke veldig drøyt. Pinne 5 på enkel tråd gir for meg best resultat.

Så har jeg kjøpt "8/8 cotton - soft cotton" som jeg fant på Bogerud. Jeg har ikke funnet noen oversikt over fargekart. Klutene strikker jeg på pinne 4,5 og resultatet er supermyke og veldig gode kluter! Dette er vinneren i mine øyne akkurat nå!

På Bogerud har de også noe som heter "4/8 cotton - soft cotton", men dette er merkanisert, noe som her ga et noe stivt resultat som er litt småguffent å ta i.

Alle disse ulike bomullsgarnene kan vaskes på 60 grader.

Disse klutene ga jeg i vertinnegaven til
en god venninne sist helg.
.
Her har jeg strikket tre rette og en vrang, noe som ga et
helt annen mønster enn det jeg hadde sett for meg. Men det ble tøft.
.
Her har jeg strikket to rette, to vrange
med forskyving. Skråstriper!
.
To rette, to vrange over hverandre, så det blir ruter.

Sånn, da skal jeg tilbake til de andre prosjektene jeg jobber med!
.

13 kommentarer:

  1. De ble kjempe fine. Nydelige farger. Jeg synes slike tuer er de aller beste til kjøkkenet.
    Hilsen Tone

    SvarSlett
  2. Flotte kjøkkenkluter i friske fine farger!! Uten tvil dei beste klutane som finns:))

    SvarSlett
  3. Oioioi kor mange herlege klutar i deilige fargar :) Takk for nyttig info om garntype og tips til nye mønster på kopptuene. Eg driv og prøve ut rillestrikk, men like ikkje det like godt som ein pinne r og ein pinne med 1 m r og 1 m v.
    Blei frista til å prøve eit par av dei du har prøvd deg på :)

    SvarSlett
  4. Hei hei :-) Fargerikt og fint :-D Det virker som om det går litt i kopptuer for tida ja ;-)

    Ha en fin kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  5. Flotte tuer her og godt med litt opplysning om de erfaringer vi har gjort;)
    Ha en fin kveld og klem fra meg;)

    SvarSlett
  6. Flotte kopptuer....dette har jeg ingen erfaring med. Men tror jeg skal prøve meg på noe av dette i sommer, er nok enkel sommerstrikk ;o))

    SvarSlett
  7. flotte farger på de og stilige forskjellige mønster patenter. Selv er jeg glad i bommul sport fra spar kjøp, kan vaskes opp til 90 grader dersom jeg ikke tar feil?
    ha en flott kveld !

    SvarSlett
  8. Så koseleg blogg du har, og så mykje fint du lagar. Fann deg som følgar av bloggane mine, og eg vil gjerne vera følgar hos deg og. Ha ein fin kveld :)

    SvarSlett
  9. Så flott at du deler garnerfaringer! Ikke alle garntyper er like gode så det er greit å få noen tips!
    Friske farger:-)

    SvarSlett
  10. kjæmpe flotte farger. Jeg har god erfaring med Safran fra Drops. De holder fasongen etter vask, etter vask, etter vask.....
    Velkommen som follower hos mig...:-)

    SvarSlett
  11. Hei kluteguri - det ligger noe til deg i bloggen min!

    SvarSlett
  12. Eg lånte biletet ditt av kopptuene i innlegget mitt om din Give away, håpar det går greitt? Det står sjølvsagt skrive at biletet er lånt frå Strikk og tøys.

    SvarSlett
  13. Hei Rangla, du skal få bruke bildet. Takk for at du spør :-) Kult at du vil lage innlegg om min give away!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...